Oferta współpracy Wydziału Ekonomii i Zarządzania obejmuje wykonanie ekspertyz i analiz, przeprowadzenie warsztatów i szkoleń na terenie przedsiębiorstw i organizacji, przygotowanie diagnoz i opracowań, przeprowadzenie badań, opracowanie strategii, uczestnictwo i pomoc w przygotowaniu projektów oraz usługi doradcze.
1. Wykonanie ekspertyz i analiz z zakresu:
- luki konkurencyjności przedsiębiorstwa,
- luki kapitału społecznego regionu, szkół i samorządów i sposobów jej pokonywania,
- analizy konkurencyjności regionu,
- analizy strategicznej przedsiębiorstwa,
- analizy finansowej przedsiębiorstwa,
- badań czynników sukcesu przedsiębiorstwa,
- badań czynników sukcesu klastra i metod zarządzania,
- analizy marketingowej przedsiębiorstwa, organizacji samorządowych i niedochodowych,
- analizy otoczenia marketingowego przedsiębiorstw przetwórstwa spożywczego,
- analizy rynku zamówień publicznych,
- przekształcenia i restrukturyzacja przedsiębiorstw w sprawozdaniach finansowych,
- identyfikacja barier przedsiębiorstw we wzroście innowacyjności,
- weryfikacja skuteczności polityki innowacyjnej regionu lubuskiego (metod, narzędzi itp.),
- określenie zdolności absorpcyjnej nowych technologii w regionie (na przykładzie przedsiębiorstw),
- opracowanie strategii konkurencji firm na rynku międzynarodowym - internacjonalizacja przedsiębiorstwa,
- określenie sposobów wzrostu pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa.
2.Przeprowadzenie warsztatów i szkoleń na terenie przedsiębiorstw i organizacji o tematyce:
- analiza sytuacji finansowej i majątkowej przedsiębiorstwa na podstawie sprawozdań finansowych,
- ocena opłacalności inwestycji współfinansowanych ze środków unijnych,
- ocena pomocy publicznej dla inwestorów w specjalnych strefach ekonomicznych,
- ocena wsparcia finansowego działalności innowacyjnej przedsiębiorstw,
- ocena pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa,
- projektowanie strategii marketingowej,
- wykorzystanie instrumentów marketingowych w działalności podmiotów,
- przygotowanie i realizacji badań marketingowych,
- zwrotne fundusze stosowane w wymianie wspólnotowej w 2007- 2013 i 2014-2020,
- problemy audytu w jednostkach samorządu terytorialnego,
- strategie finansowe przedsiębiorstw wobec zmian na rynkach kapitałowych.
3.Przygotowanie diagnoz / opracowań takich jak:
- biznes plan dla firmy / przedsiębiorstwa,
- studium wykonalności inwestycji,
- strategia marketingowa dla przedsiębiorstw, organizacji samorządowych i niedochodowych,
- analiza ekonomiczna projektów infrastrukturalnych współfinansowanych ze środków unijnych,
- opracowanie strategii finansowej w związku ze zmianami na rynkach finansowych,
- spracowanie strategii rozwoju miasta, gminy, powiatu,
- określenie stopnia i przyczyny konwergencji /dywergencji wewnętrznej województwa lubuskiego,
- zidentyfikowanie Lubuskiego obszaru Metropolitalnego dla inteligentnego rozwoju regionu,
- opracowanie założeń do strategii regionalnego rozwoju grupy kapitałowejfirm określonej branży lub międzybranżowej,
- zweryfikowanie istniejących strategii regionalnych dot. np. polityki społecznej, polityki innowacyjnej czy zrównoważonego rozwoju wkontekście nowych sił rozwojowych i zarządzania zmianą,
- diagnoza współpracy podmiotów w modelu trip-helix w regionie,
- diagnoza udziału podmiotów w rozwoju PPPS (partnerstwa publiczno- prywatnego i społecznego),
- zbadanie pozycji strategicznej firmy i źródeł utrzymania trwałej przewagi konkurencyjnej,
- identyfikacja warunków zorganizowania różnych typów klastrów o charakterze regionalnym i międzyregionalnym.
4. Przeprowadzenie badań, opracowanie strategii, uczestnictwo i pomoc w przygotowaniu projektów z zakresu:
- społecznej orientacji biznesu,
- modeli konsolidacji dystrybucyjnej podmiotów np. w sektorze mleczarskim, mięsnym, zielarskim itp.,
- aktywności innowacyjnej przedsiębiorstw przemysłowych – model i wzorzec wzrostu,
- badań marketingowych dla przedsiębiorstw, jednostek administracyjnych i innych organizacji,
- analiz lokalnego rynku pracy, w tym sytuacji bezrobotnych,
- opracowania strategii rozwoju miasta/gminy/powiatu,
- analiz aktywności zawodowej ludności,
- badań efektywności funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego,
- analiz konkurencyjności regionu,
- wykorzystania instrumentów marketingowych w zarządzaniu przedsiębiorstwem, jednostką administracyjną i innymi organizacjami,
- zachowań konsumentów na rynku (np. wobec innowacji),
- analiza rynku dla potrzeb przedsiębiorstwa, organizacji, instytucji,
- analiza wielkości i struktury popytu na pracę w regionie, opracowanie strategii zatrudnienia dla konkretnego podmiotu,
- opracowanie strategii podatkowej dla poprawy wyniku finansowego przedsiębiorstwa i usprawnienia procesu zarządzania
- przedsiębiorstwem istotnego w zdobywaniu przewagi konkurencyjnej,
- analiza kooperencji przedsiębiorstw innowacyjnych w zakresie kompatybilności czynników materialnych i niematerialnych,
- badanie jakości świadczonych usług w przedsiębiorstwach, branżach i innych jednostkach organizacyjnych.
5.Usługi doradcze
- opracowania eksperckie w zakresie funkcjonowania polskiego rynku usług medycznych (m. in. czynniki determinujące, perspektywy rozwoju),
- usługi doradcze w zakresie stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (dot. zarówno wykonawców, składających swoje oferty
- wpostępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, jak również zamawiających),
- wdrażanie systemu kontroli zarządczej w JSFP,
- audyt wewnętrzny w JSFP,
- zagadnienia związane z szeroko rozumianym prawem gospodarczym i prawem korporacyjnym,
- wykorzystanie narzędzi mikroekonometri, które służą do analizy danych finansowych pojedynczego przedsiębiorstwa,
- pozyskiwanie środków na rozwój firmy ze źródeł zewnętrznych,
- optymalizacja obciążeń podatkowych MSP, pozwalającą na obniżenie obciążeń podatkowych firmy i poprawę jej wyniku finansowego,
- badanie efektywności realizacji usług świadczonych np. przez jednostki samorządu terytorialnego.